Eindelijk uw droompaard gevonden maar is hij na twee weken stokkreupel? Of heeft een ernstige stalondeugd?
Regelmatig komt het voor dat een paard na aankoop niet gezond blijkt te zijn. Tijdens de aankoop leek er niets aan de hand te zijn; het paard zag er gezond uit en liep goed over de benen. Na verloop van tijd blijkt dit toch niet het geval te zijn en manifesteert zich binnen enkele dagen / weken / maanden na aankoop een gebrek.
Indien een paard gebreken vertoont na de aankoop, dan kan er sprake zijn van een verborgen gebrek. Bij een verborgen gebrek moet de aandoening van blijvende aard zijn dan wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor deze is aangeschaft.
Wie is in het geval van een verborgen gebrek verantwoordelijk? Heeft de verkoper de koper onjuist ingelicht of bewust informatie verzwegen?
Hoe het gebrek dient te worden aangetoond is afhankelijk van hoe de koop tot stand is gekomen, via consumentenkoop of particulier. Bij consumentenkoop wordt de koper beschermd door een garantietermijn van zes maanden. Als de koper binnen zes maanden na aankoop het gebrek aan kan tonen, dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat het gebrek niet reeds aanwezig was ten tijde van de koop en daardoor bij de koper is ontstaan. Bij verkoop tussen particulieren geldt de garantietermijn niet en dient de koper zelf aan te tonen dat er sprake is van een verborgen gebrek.
Aan het vraagstuk verborgen gebreken zitten heel wat haken en ogen. Het is niet simpel aan te geven wie gelijk heeft en bij wie de aansprakelijkheid ligt.
Het is daarom van belang om bij de aankoop van een paard, jong én oud, de juiste voorzorgmaatregelen te treffen om zodoende het risico op verborgen gebreken te verkleinen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- uitproberen, of indien dat niet mogelijk is het paard los / aan de longe zien bewegen;
- trainer of instructeur meenemen met het kijken / uitproberen;
- aankoopkeuring door dierenarts – zowel klinisch als röntgenologisch inclusief bloedmonster;
- stamboekpapier en paspoort goed bekijken;
- contract opstellen.
Zit u met een dergelijk probleem of heeft u overige vragen, dan kunt u contact opnemen met Equestrian Legal Advocaten door een e-mail te versturen naar info@lamerstielemans.nl. Ook kunt u bellen met 040-2180515.